Med en klar ambition om fortsat at være blandt de førende aktører på det danske bogmarked, herunder også det hastigt voksende marked for lydbøger, gennemførte Saxo i 2019 betydelige investeringer i opbygningen af en stærk streamingposition. Den markante satsning var vellykket. I forhold til 2018 blev antallet af abonnenter hos Saxo løftet med 75 pct. og abonnementsomsætningen fordoblet.
”Vi er i øjeblikket vidne til en forandring af forbrugeradfærden på bogmarkedet og dermed læsevanerne. Det er virkelig glædeligt og opløftende at se, hvordan tendensen går mod, at vi læser mere og oftere, i takt med at lydbogen giver mulighed for at læse i mange flere situationer end tidligere. Saxo gør alt for at gribe denne tendens med en tjeneste, der rummer al den bedste litteratur. Dertil kommer, at man som abonnent hos Saxo også får adgang til køb af fysiske bøger til ekstra gode priser og fri fragt”, siger administrerende direktør i Saxo, Natasha Brandt.
Der er aldrig før blevet solgt og konsumeret så mange bøger hos Saxo som i 2019, men fordelingen mellem formaterne forandrede sig meget fra 2018 til 2019. Mens markedet for lydbøger for alvor er blevet en del af mange danskeres hverdag, har der i 2019 været en afdæmpet udvikling på markedet for fysiske bøger.
”Selv om vi i 2019 fastholdt positionen som Danmarks absolut førende internetboghandel, indfriede styksalgsforretningen ikke helt vores forventninger. Til gengæld resulterede vores markedsføringsinvesteringer i en tilfredsstillende udvikling i abonnentbasen og en fordobling af abonnementsindtægterne, hvilket er et helt afgørende succeskriterium for os – og det er vi villige til at investere i,” understreger Natasha Brandt.
Den planlagte, markante investering i markedsføringen af Saxos streamingtjeneste betød, at årets resultat (EBIT) blev et underskud på 11,8 mio. kr. mod et underskud i 2018 på 5,6 mio. kr.
”Som alle virksomheder, vil vi helst vise et overskud. Men i lyset af, at vi i øjeblikket satser massivt på at opbygge en stærk streamingposition, er vi indstillet på, at det påvirker bundlinjen både i 2019 og 2020,” siger Natasha Brandt.