JP/Politikens Hus leverer solidt overskud og når 1,1 mia. kroner i fri likviditet
I et 2012 uden samfundsøkonomisk vækst præsterede JP/Politikens Hus på ny et tilfredsstillende økonomisk resultat. Samtidig udbyggede JP/Politikens Hus sin førerposition på såvel det trykte som det digitale marked. På det mobile område har koncernen erobret en endnu stærkere markedsposition end på print- og desktopmarkedet, og koncernens udgivelser er samlet set i kontakt med flere læsere og brugere end nogensinde før.
Den samfundsøkonomiske stilstand har haft negativ effekt på annoncemarkedet, og med udsigt til år med ringe vækst har JP/Politikens Hus i 2012 afholdt betydelige omkostninger til de nødvendige rationaliseringer af koncernens aktiviteter. På trods af omkostningerne til rationaliseringer fastholder koncernen i 2012 en høj lønsomhed med et resultat før skat på 193 mio. kroner. I 2011 var resultatet 239 mio. kroner før skat.
JP/Politikens Hus havde i 2012 en skattebetaling på 49 mio. kroner og fik dermed et resultat efter skat på 144 mio. kroner. I 2011 var skattebetalingen knap 65 mio. kroner og resultatet efter skat 175 mio. kroner.
Årets resultat er skabt på baggrund af en stabil omsætning og overskud i alle koncernens hovedaktiviteter. Hertil kommer en tilfredsstillende økonomi i koncernens tryk- og distributionsaktiviteter.
I 2012 steg det likvide beredskab til 1.089 mio. kroner mod 910 mio. kroner ved udgangen af 2011. Egenkapitalen steg i 2012 med 288 mio. kroner og udgør nu 1.347 mio. kroner. Forøgelsen skyldes, ud over årets resultat, opskrivning af ejendomme med en effekt på 150 mio. kroner.
I 2013 vil koncernen i særlig grad satse på udvikling af de mobile udgivelser og nye digitale abonnementsmodeller. I december 2012 introducerede Jyllands-Posten sin model, JP Premium. I 2013 lancerer Ekstra Bladet og Politiken deres digitale abonnementsmodeller.
Hoved- og nøgletal | |||||
---|---|---|---|---|---|
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | |
Hovedtal – mio. kr. | |||||
Nettoomsætning | 3.556 | 3.272 | 3.266 | 3.386 | 3.335 |
Drift - EBITDA | 123 | 160 | 323 | 302 | 239 |
Primær drift - EBIT | -130 | 32 | 234 | 217 | 149 |
Resultat før skat | -169 | 70 | 267 | 239 | 193 |
Årets resultat | -136 | 40 | 183 | 175 | 144 |
Egenkapital | 686 | 718 | 896 | 1.059 | 1.347 |
Balancesum | 1.830 | 1.750 | 1.947 | 2.081 | 2.389 |
Pengestrømme fra driftsaktivitet | 78 | 271 | 306 | 268 | 238 |
Pengestrømme fra investering | -143 | -111 | -24 | -162 | -34 |
Forskydning likvider | -64 | 159 | 274 | 99 | 179 |
Nøgletal - % | |||||
Overskudsgrad | -3,6 | 1,0 | 7,2 | 6,4 | 4,5 |
Egenkapitalforrentning | -17,9 | 5,7 | 22,7 | 17,9 | 12,0 |
Egenkapitalande | 37,5 | 41,1 | 46,0 | 51,2 | 56,4 |
Antal | |||||
Antal medarbejdere | 2.900 | 2.530 | 2.345 | 2.405 | 2.435 |
JP/Politikens Hus tjener pengene på dagbladsaktiviteterne
Ekstra Bladet, Morgenavisen Jyllands-Posten og Politiken er koncernens væsentligste indtægtskilder. En høj lønsomhed er fastholdt i 2012 gennem effektiviseringer og besparelser samt løbende tilpasning af alle aktiviteter til år med lav økonomisk vækst. Dagbladene har i 2012 haft særlig opmærksomhed rettet mod udvikling af betalingsmodeller for digitalt indhold.
Øget lønsomhed i lokalavisaktiviteterne i Danmark og Sverige
Efter år med betydelige opkøb inden for koncernens lokalavisaktiviteter har opmærksomheden i 2012 været rettet mod konsolidering af de tilkøbte aktiviteter. Lønsomheden er forbedret, hvilket særligt skyldes fremgang i den svenske forretning. Koncernen står ved udgangen af 2012 bag udgivelsen af 87 titler i Danmark og Sverige.
Farvel til markedet for trafikaviser
I slutningen af 2012 trådte JP/Politikens Hus ud af markedet for trafikaviser. Det skete, da JP/Politikens Hus sammen med de øvrige ejere af MetroXpress Denmark A/S valgte at sælge sin ejerandel på 24,5 pct. til schweiziske TAmedia. Salget sker som følge af, at trafikavismarkedet ikke længere er et strategisk satsningsområde for koncernen.
Forbedret markedsposition i JP/Politikens Forlagshus
Salg til internationale bogmarkeder, fortsat udnyttelse af eksisterende partnerskaber og fremgang på fiktionsmarkedet har styrket forlagets samlede markedsposition i 2012. Samtidig er forlaget tilpasset nye markedsvilkår.
Endnu et år med høj distributionskvalitet og øget tilgang af nye produkter
Effektiviseringer af tryk- og distribution har igen i 2012 fastholdt et tilfredsstillende omkostningsniveau. På distributionsområdet er omsætningsvæksten øget i 2012 med tilgang af nye produkter og kunder samt opkøb af yderligere distributionsaktiviteter.
Forventninger til 2013
JP/Politikens Hus forventer i 2013 et resultat på samme niveau som i 2012.
--
For yderligere oplysninger kontakt administrerende direktør Lars Munch, telefon 33 47 27 01.