Overskud i JP/Politikens Hus
Koncernen har i 2009 et positivt resultat før skat på 70 mio. kroner. Det er en fremgang på 239 mio. kroner i forhold til året før, til trods for en samlet omsætningsreduktion på 8 pct. som følge af lavkonjunkturen. Resultatet er tilfredsstillende i lyset af årets begivenheder.
JP/Politikens Hus koncernregnskab for 2009 er præget af fire væsentlige begivenheder:
omsætningstilbagegang som følge af lavkonjunkturen, betydelige omkostninger til lukning af trykkerivirksomhed som led i en samlet rationaliseringsplan for koncernens trykkeristruktur, og omkostninger i forbindelse med en generel strukturtilpasning af koncernen, herunder ved afhændelse og lukning af aktiviteter, som ikke ligger i direkte forlængelse af vore primære forretningsområder. Koncernen har desuden afholdt betydelige omkostninger til sikkerhed. Den samlede omkostningseffekt i 2009 af rationaliseret trykstruktur, strukturtilpasning af virksomheden og øget sikkerhed er knap 50 mio. kroner.
Hoved- og nøgletal | |||||
---|---|---|---|---|---|
2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | |
Hovedtal – mio. kr. | |||||
Nettoomsætning | 3.272 | 3.556 | 3.660 | 3.503 | 3.342 |
EBITDA | 160 | 123 | -26 | 207 | 337 |
EBIT | 32 | -130 | -147 | 91 | 230 |
Resultat før skat | 70 | -169 | -134 | 112 | 233 |
Årets resultat | 40 | -136 | -104 | 75 | 167 |
Egenkapital | 718 | 686 | 833 | 943 | 877 |
Balancesum | 1.750 | 1.830 | 1.979 | 2.058 | 1.892 |
Pengestrømme fra driftsaktivitet | 271 | 78 | 35 | 162 | 235 |
Pengestrømme fra investering | -111 | -143 | -92 | -139 | -93 |
Forskydning likvider | 159 | -64 | -65 | -44 | 128 |
Nøgletal - % | |||||
Overskudsgrad | 1,0 | -3,6 | -4,0 | 2,6 | 6,9 |
Egenkapitalforrentning | 5,7 | -17,9 | -11,8 | 8,3 | 20,9 |
Egenkapitalandel | 41,1 | 37,5 | 42,1 | 45,8 | 46,3 |
Antal | |||||
Antal medarbejdere | 2.530 | 2.900 | 2.915 | 2.630 | 2.490 |
Året 2009
Dagblade i god form trods fortsat lavkonjunktur
Koncernens dagblade stod stærkt i 2009 – alle med overskud trods betydelige omsætningstab på visse annoncemarkeder som følge af lavkonjunkturen. I løbet af året er dagbladenes indtjening forbedret gennem høj omkostningsbevidsthed og en ændret bladsalgsstrategi, der blandt andet indebærer en væsentlig reduktion af rabatter.
Ved udgangen af 2009 udgiver JP/Politikens Hus landets to største morgenaviser og den største formiddagsavis. Morgenavisen Jyllands-Posten fastholdt gennem året positionen som landets største morgenavis, ligesom Politiken i 2009 var landets næststørste morgenavis målt på både hverdags- og søndagsoplag. Ekstra Bladet fastholdt ligeledes positionen som landets største formiddagsavis.
Avisernes digitale omsætning er steget, ligesom antallet af besøg og sidevisninger på dagbladenes digitale og mobile udgivelser er i fortsat vækst. Førende placeringer fra tidligere år er fastholdt. Ved udgangen af 2009 var ekstrabladet.dk fortsat den største medieejede digitale udgivelse i Danmark målt på besøg. Betydelige investeringer i koncernens digitale aktiviteter, herunder også i web-tv og det mobile område, er en væsentlig årsag til, at JP/Politikens Hus dagligt kommer i kontakt med stadigt flere danskere.
Læsertal, 2. og 3. kvartal 2009 | ||
---|---|---|
Hverdage | Søndage | |
Morgenaviser | ||
Jyllands-Posten | 461.000 | 632.000 |
Politiken | 416.000 | 536.000 |
Berlingske Tidende | 322.000 | 400.000 |
Dagbladet Børsen | 219.000 | - |
Kristeligt Dagblad | 116.000 | - |
Information | 113.000 | - |
Formiddagsaviser | ||
Ekstra Bladet | 400.000 | 443.000 |
B.T. | 364.000 | 448.000 |
Kilde: Index Danmark/Gallup 2. + 3. kvartal 2009. |
Kontrollerede halvårstal, 1. halvår 2009 | ||
---|---|---|
Oplag hverdage | Oplag søndage | |
Morgenaviser | ||
Jyllands-Posten | 119.583 | 160.810 |
Politiken | 108.430 | 140.008 |
Berlingske Tidende | 102.571 | 125.396 |
Dagbladet Børsen | 72.885 | - |
Kristeligt Dagblad | 26.160 | - |
Information | 22.312 | - |
Formiddagsaviser | ||
Ekstra Bladet | 83.899 | 113.203 |
B.T. | 74.794 | 108.142 |
Kilde: Dansk Oplagskontrol. |
Besøg på nettet, december 2009 | Besøg | Udgiverliste nr. |
---|---|---|
Microsoft Danmark ApS | 117.261.161 | 1 |
JP/Politikens Hus | 53.583.681 | 2 |
Berlingske Media | 26.808.388 | 3 |
TV2 Interaktiv | 23.106.702 | 4 |
DR | 20.655.335 | 5 |
Eniro Danmark A/S | 18.692.875 | 6 |
Kilde: Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM). |
Besøg på mobilen, januar 2010 | Besøg | Udgiverliste nr. |
---|---|---|
TDC A/S | 900.089 | 1 |
JP/Politikens Hus | 742.381 | 2 |
TV2 NET | 265.580 | 3 |
Berlingske Media | 238.855 | 4 |
DR | 152.548 | 5 |
Bold.dk | 127.504 | 6 |
Forbedret omsætning og indtjening i lokale ugeaviser
Efter et par år med vækst gennem opkøb af en lang række nye lokale ugeaviser i Danmark og Sverige, har opmærksomheden i 2009 været rettet mod optimering og integration af alle aktiviteter i én fælles virksomhed. Den samlede omsætning er steget med 6 pct. i forhold til året før, ligesom virksomhedens indtjening og resultater er forbedret på trods af lavkonjunktur og omkostninger til gennemførte rationaliseringer af driften.
Udvidet brug af mobil journalistik og web-tv i formidlingen af lokale nyheder har øget antallet af besøgende på lokalavisernes digitale udgivelser. Effekten og potentialet i den lokale dækning på nettet sås særligt i forbindelse med kommunalvalget.
Resultatet før skat blev 11,4 mio. kroner, hvilket er en fordobling i forhold til 2008. Resultatet er tilfredsstillende i lyset af lavkonjunkturen, men indfrier ikke de overordnede forventninger til forretningen. Der er i løbet af 2009 foretaget en række større strukturtilpasninger af virksomheden, og den fulde effekt heraf opnås først i 2010. Ved udgangen af 2009 udgav Politikens Lokalaviser 65 lokale ugeaviser med et gennemsnitligt oplag på godt 1,8 mio. eksemplarer om ugen i Danmark og Sverige.
Stærkt strategisk partnerskab på trafikavismarkedet
Partnerskabet med Metrokoncernen på gratisavismarkedet har været et stærkt aktiv for JP/Politikens Hus i 2009. Både metroXpress og 24timer har fastholdt markedspositionerne, selvom presset på trafikavismarkedet er fortsat gennem hele 2009. Partnerskabet med MetroXpress Danmark sikrer JP/Politikens Hus medejerskab af de to trafikaviser, som koncernen tror på i et langsigtet forretningsmæssigt perspektiv. JP/Politikens Hus ejer 24,5 pct. af det fælles udgiverselskab, Metro International ejer 51 pct. og A-pressen ejer 24,5 pct.
Læsertal, 2. og 3. kvartal 2009 | Hverdage |
---|---|
metroXpress | 467.000 |
24timer | 352.000 |
Urban | 348.000 |
Kilde: Index Danmark/Gallup 2. + 3. kvartal 2009. |
Styrket markedsposition til forlagene
JP/Politikens Forlagshus, som består af Politikens Forlag, Jyllands-Postens Forlag, Ekstra Bladets Forlag og Forlaget Olivia, har gennem 2009 opnået en styrket position i markedet. Dette skyldes særligt tre forhold: en stærkere prioriteret udgivelseslinje, tilkomst af nye skønlitterære forfattere, samt et succesfuldt salg af forfattere til internationale bogmarkeder i Europa, USA og Asien. Endvidere har købet af 15 pct. af SAXO.com sikret JP/Politikens Hus et partnerskab med den førende internetboghandel i Danmark. Årets resultat før skat er et overskud på 4,5 mio. kroner, hvilket er en forbedring i forhold til året før, trods en omsætningstilbagegang på 7 pct. Sammenholdt med den generelle udvikling på bogmarkedet er årets resultat tilfredsstillende.
Rationalisering af koncernens trykkeristruktur er gennemført
Fortsatte oplagsfald på dagbladene og trafik- og gratisaviserne bidrog også i 2009 til at fastholde en stigende overkapacitet i trykmarkedet. Hermed blev der mulighed for at videreføre rationaliseringsplanen for koncernens trykkeristruktur, som blev indledt i slutningen 2008 med beslutningen om at udtræde af ejerskabet af Trykkompagniet. Som led i rationaliseringsplanerne blev Jyllands-Posten Tryk afviklet i andet halvår 2009. Koncernen ejer herefter ét moderne trykkeri, Erritsø Tryk, og har gennem året investeret i udbygning af dette. Samlet har rationaliseringen af trykkapaciteten en negativ påvirkning på regnskabet for 2009 på godt 25 mio. kroner.
Effektivisering af distributionen
I løbet af året er der gennemført betydelige rationaliseringer i koncernens delejede distributionsselskaber: omkostningsniveauer er reduceret, rutenet er omlagt – alle væsentlige bidrag til en mere effektiv distribution end tilfældet var i 2007 og 2008. I takt hermed er kvaliteten i distributionen endvidere øget.
Både i Dansk Avis Omdeling og i Bladkompagniet er større rationaliseringsprogrammer iværksat med henblik på at effektivisere distributionen yderligere. Herunder er der indgået samarbejde med Distributionskompagniet om løssalgsdistribution i udvalgte områder, ligesom opgaver er flyttet selskaberne imellem.
Forventninger til 2010
Lavkonjunkturen forventes at fortsætte i 2010, men skønnes ikke at få væsentlig indflydelse på koncernens samlede omsætning. Der forventes et forbedret resultat for samtlige koncernens aktiviteter, da en række rationaliseringer først får fuld effekt i 2010.
Opmærksomheden rettes i 2010 mod
- fortsat udvikling og styrkelse af dagbladenes førende placeringer på både papir, net og mobil, herunder gennem øget brug af web-tv og nye teknologier og medier,
- fastholdelse og udbygning af markedsposition og indtjening på det lokale ugeavismarked i Danmark og Sverige gennem fuld udnyttelse af rationaliseringsgevinster og øget satsning på digital formidling,
- fastholdelse af positionen på trafikavismarkedet gennem delejerskabet af udgiverselskabet MetroXpress Danmark,
- forbedret indtjening og markedsposition i bogforlagene,
- yderligere effektiviseringer af distributionsstrukturer, samt
- indgåelse af partnerskaber og tættere samarbejder med førende virksomheder i markeder, der ligger i naturlig forlængelse af eksisterende forretningsområder.
Koncernøkonomidirektør Henrik Schjerbeck indtræder dags dato i selskabets direktion.
Direktionen består herefter af:
Lars Henrik Munch (adm. direktør)
Jens Bruun
Torsten Bjerre Rasmussen
Henrik Schjerbeck
Om koncernen
JP/Politikens Hus er én af Danmarks førende medievirksomheder. Omdrejningspunktet for koncernen er publicistisk kvalitet, kreativitet, samt sund forretningsmæssig udvikling.
Koncernens forretningsområder omfatter dagblade, gratisaviser, lokal- og gratisugeaviser i Danmark og Sydsverige, forlagsaktivitet, digitale aktiviteter og portaler, nyhedstjenester samt tryk- og distributionsvirksomhed i tilknytning til hovedaktiviteterne.