Politiken udgiver nyt magasin om grøn og bæredygtig mad

31. oktober sender Politiken et nyt månedsmagasin på gaden – Politiken MAD. Her får læserne opskrifter fra landets førende madskribenter, ny viden om grøntsager og artikler om alt fra de nyeste madtrends til interview med kokke, der for alvor rykker på den grønne bølge.

100 sider i bedste papirkvalitet, 11 gange om året og fuld af inspiration og guide til hvordan du kan spise grøn, nem, sund og klimavenlig mad. Sådan lyder opskriften på det helt nye madmagasin fra Politiken.

I spidsen for Politiken MAD og magasinets redaktion står ansvarshavende chefredaktør Mette Mølbak. Hun har de seneste fire år har været madredaktør på Politiken og har desuden udgivet flere kogebøger.

”Grøn mad er ikke en trend. Det er en radikal forandring af vores måde at tænke mad på. Den gode nyhed er, at vi kan gøre meget mere for klimaet ved at vælge en grønnere vej på tallerkenen. Det glæder vi os til at guide læserne til,” siger Mette Mølbak.

I første nummer af magasinet dykker MAD ned i Nordens powergrøntsag kål, hvor læseren både får den fascinerende historie bag den underkendte grøntsag og opskrifter på, hvordan kål bliver en del af hverdagskøkkenet.

Redaktionen har også været på madskole med den tidligere Noma-kok Rosio Sanchez, der viser, hvordan man selv laver sine egne velsmagende tortilliaer. Ditte Ingemann sætter knald på grønne hverdagsretter, Claus Meyer laver cider, og madskribent Marie Holm laver en overdådig dessert. Lærke Kløvedal skriver om grønne tømmermænd, og så har MAD som det eneste medie været med, da den tidligere El Buli-kok Feran Adria besøgte kokken Rasmus Munch.

Podcast og live-arrangementer

Ud over magasinet vil abonnenter få adgang til et engagerende digitalt madunivers med journalistisk kvalitetsindhold, nyhedsbreve med opskrifter samt Live-arrangementer. Abonnementet giver også attraktive fordele i Politiken Plus.

”Vi tror på, at Politiken Mad kan udfylde et hul i markedet for en voksende gruppe af madinteresserede, der søger inspiration til et grønt og sundt liv. Målgruppen ønsker dybdegående artikler om nye grønne tendenser, ernæring og sundhed i en grad som vi slet ikke kan give dem i Politikens eksisterende medier. Vi er stolte over at kunne udgive et magasin, der tager klimaet alvorligt,” siger direktør for Politikens Udviklingsselskab, Rebecca Vang der udgiver Politiken Mad.

Politiken MAD vil blive solgt i både løssalg og abonnement. Hvert nummer koster i løssalg 99 kr., mens introduktionsprisen for de første tre numre er 199 kr. Politikens abonnenter kan købe abonnement til særpris.