Politiken satser på nichejournalistik

Politiken går nu ind i markedet for digital nichejournalistik og lancerer i nær fremtid et abonnementsbåret nyhedsmedie indenfor uddannelsessektoren. Politiken sætter dermed første skib i søen i Politiken Nicher A/S.

- Markedet for nichemedier har et klart vækstpotentiale. Vi ser en løfterig fremtid for den digitale kvalitetsjournalistik til en meget præcis målgruppe, der gerne vil betale et abonnement for at få indhold, der inspirerer, giver overblik og bidrager til løsninger inden for deres fagområde, siger Troels Behrendt Jørgensen.

Inspirationen til Politiken Nicher kommer blandt andet fra WatchMedier, som agerer indenfor den private sektor.

- I første omgang kigger vi nærmere på uddannelsesområdet, hvor vi satser på at lancere et nyt, uafhængigt medie. Det glæder vi os til at fortælle mere om på et senere tidspunkt, siger Politikens digitale direktør Troels Behrendt Jørgensen.

Som administrerende chefredaktør er Anders Jerking ansat til at stå i spidsen for udviklingen af det første digitale medie under Politiken Nicher A/S.

Anders Jerking, 40 år, kommer fra en stilling som redaktionel leder af Altinget.dk og har stor erfaring med redaktionelle og kommercielle vilkår for nichemedier i Danmark. Som uddannet journalist er han desuden formand for Folketingets Presseloge og var nomineret til Dansk Mediers pris ’Årets redaktør’ i 2014.

-Jeg har fået en enestående mulighed for at udvikle et nyt nichemedie og digitalt forretningsområde med en klar vision, siger Anders Jerking.

Anders Jerking tiltræder jobbet 1. marts.