Politiken Nicher køber Kulturmonitor

Med købet af det digitale nyhedsmedie Kulturmonitor skruer Politiken Nicher yderligere op for vækstambitionerne.

Kulturmonitor bliver dermed en del af Politiken Nicher og kommer til at indgå i en samlet portefølje, der ud over Kulturmonitor består af Politiken Skoleliv, Politiken Byrum, Politiken Sundhed og Politiken Miljø & Klima.

Kulturmonitor henvender sig lige som Politiken Nichers øvrige medier primært til professionelle læsere.

”Kulturmonitor har i løbet af kort tid markeret sig som et publicistisk vigtigt og dagsordensættende nyhedsmedie for aktørerne i kulturbranchen. Den rolle vil vi gerne være med til at styrke, for det er vigtigere end nogensinde før, at kulturlivet har et stærkt, kritisk og uafhængigt nichemedie,” siger Anders Jerking, direktør og chefredaktør for Politiken Nicher.

Han mener, at Kulturmonitor passer rigtigt godt ind i Politiken Nichers strategi.

”Vi har en ambition om at blive det førende mødested for læsere, der arbejder med at udvikle vores velfærdssamfund i krydsfeltet mellem offentlige og private virksomheder og organisationer. Da vi anser kulturen som en hjørnesten i velfærdssamfundet, så er Kulturmonitor et oplagt, nyt familiemedlem,” siger Anders Jerking.

Kulturmonitor er stiftet af journalisterne Birgitte Rahbek og Lars Rix og begyndte at udkomme i januar 2019. De to stiftere fortsætter efter opkøbet som redaktører af Kulturmonitor.

”Lars og Birgitte har gjort et fantastisk flot arbejde med at etablere og drive Kulturmonitor, og derfor er jeg virkelig glad for, at de fortsætter som redaktører, så vi sammen kan udvikle Kulturmonitor til gavn for hele kulturverdenen,” siger Anders Jerking.

Lars Rix og Birgitte Rahbek ser frem til det fremtidige samarbejde.

“Vi er en ung medievirksomhed – Kulturmonitor har blot været i luften i 16 måneder – så på mange områder synes vi, at det er meget tidligt med et opkøb. Vores virksomhed går rigtig godt, og vi har lagt store planer for fremtiden, men Politiken Nicher og Kulturmonitor er bare det perfekte match. Vi glæder os til at løfte det hele til et nyt niveau sammen,” siger Birgitte Rahbek.

“Vi er vildt stolte over, hvad vi har opnået. Birgitte og jeg startede helt fra bunden. Vi har af egen drift skabt en digital medievirksomhed på rekordtid, der blot er vokset og vokset uge for uge og har fået stor gennemslagskraft både i den kulturbranche, som vi skriver om og til, men også blandt meningsdannere og helt op i den politiske top. Den opbakning og støtte, vi har fået gennem hele den proces, er vi dybt taknemmelige for. Den har vist, at der er et behov for et medie som Kulturmonitor på det danske marked,” siger Lars Rix.

Kulturmonitor fortsætter med udkomme helt som vanligt – under samme navn - med et nyhedsbrev alle hverdage, og de nuværende abonnementsaftaler fortsætter.