Nyt opkøb styrker Infomedias nordiske markedsposition

Infomedia overtager nu de norske, svenske og estiske medieovervågningsselskaber M-Brain AS, M-Brain AB og M-Brain OÜ fra det finske selskab M-Brain OY. Med i overtagelsen følger 100 medarbejdere samt selskabernes kunder, digitale platforme og løsninger.

Infomedia udbygger hermed sin nordiske position inden for medieovervågning og analyser af nyhedsindhold markant. Opkøbet styrker Infomedias evne til at levere datadrevne kommunikationsindsigter til nordiske kunder, som efterspørger en partner og rådgiver med både lokal, nordisk og international medieindsigt.

Fra partnerskab til et stærkere Infomedia
Infomedia og M-Brain-selskaberne har i de seneste syv år været tætte samarbejdspartnere med mere end 300 fælles nordiske kunder. Hos Infomedia har man således dyb indsigt i de tre selskabers styrker og de mange åbenlyse udviklingsmuligheder for selskaberne.

”Der er mange synergier i opkøbet, der vil forbedre vores positioner i både Danmark, Sverige og Norge,” forklarer Thomas Vejlemand, CEO i Infomedia. ”Der er en række områder, hvor vi ser komplementære styrker inden for teknologi, partnerskaber, markedstilgang og kompetencer, og vi glæder os til at møde vores nye kunder og fortsætte det solide arbejde, som M-Brains medarbejdere har stået for. Vi ser også frem til at introducere nye satsninger fra Infomedia, bl.a. vores performance dashboard til mediekommunikation, en serie af nye sociale medieløsninger og ikke mindst en række nye branchespecifikke løsninger.”

Thomas Vejlemand pointerer, at opkøbet hænger sammen med en langsigtet strategi, hvor Infomedia arbejder målrettet på at være en toneangivende aktør inden for datadrevne kommunikationsindsigter.

”Vores opkøb af Opoint Technology i 2018 var en vigtig milepæl og gjorde Infomedia markedsledende indenfor web-crawling af onlinenyheder globalt. Kombineret med vores aftaler med globale teknologipartnere inden for sociale medier som fx Talkwalker, Brandwatch, Hootsuite og Zerofox har vi et godt udgangspunkt for at udvikle nye produkter og services til kunder i et større marked,” siger Thomas Vejlemand.

Digitalisering og fornyelse
Opkøbet kommer i forlængelse af en mangeårig digital transformationsproces hos Infomedia, hvor man er gået fra at være et traditionelt dansk print-medieovervågningshus til i dag at være en førende nordisk media intelligence-leverandør. Ambitionen er at være den foretrukne partner for kommunikationsfolk i Norden ved at levere lokal og global medieovervågning og indsigter på tværs af alle mediekanaler, både trykte, online, radio/tv og sociale medier.

Efter opkøbet har Infomedia 250 medarbejdere på kontorer i København, Stockholm, Oslo og Tallinn.

Kundelisten tæller mere end 3.500 virksomheder og virksomheden leverer medieindhold til mere end 2 millioner daglige brugere. Dette gør Infomedia til en førende nordisk leverandør af media intelligence-løsninger til virksomheder, organisationer og offentlige institutioner.

Overtagelsen sker 1. oktober 2019.

Om Infomedia

Infomedia A/S er et nordisk media intelligence-hus indenfor medieovervågning, medieanalyser og kommunikationsindsigter. Virksomheden blev grundlagt i 2003, og ejes i dag 50/50 af Danmarks to største mediehuse, JP/Politikens Hus og Berlingske Media. Derudover ejer Infomedia teknologiselskabet Opoint Technology A/S, som blev erhvervet i 2018, hvis forretning inkluderer en markedsledende web-crawler-platform, der tilbyder global overvågning af over 160.000 toneangivende online medier, et globalt webarkiv, webindhold med beriget metadata, samt +100 internationale medieovervågnings- og teknologikunder.

CEO: Thomas Vejlemand

Bestyrelsesformand: Anders Heering, Direktør for JP/Politikens Erhvervsmedier