Jyllands-Posten udvider chefredaktionen og forfremmer den hidtidige politiske redaktør, Marchen Neel Gjertsen, som fremover får det overordnede redaktionelle ansvar for Jyllands-Postens digitale udvikling. Hun skal samtidig videreudvikle mediehusets førende rolle inden for den politiske journalistik.
”Jyllands-Posten er i solid redaktionel og kommerciel gænge. Vi øger antallet af abonnenter, vores økonomi er grundlæggende sund, og vores strategiske forventninger bygger alle på kvalitativ og kommerciel vækst, både med de eksisterende udgivelser og med nye indholdsbårne tiltag. På den baggrund giver det indlysende mening at styrke ledelseslaget med et menneske, der navigerer stensikkert såvel redaktionelt som i den fortsatte udvikling af vores digitale indsats”, siger ansvarshavende chefredaktør Jacob Nybroe.
For 35-årige Marchen Neel Gjertsen er det en karriere med meget stejl udviklingskurve, der nu kulminerer med jobbet som chefredaktør på Jyllands-Posten.
Hun er uddannet fra Syddansk Universitet i 2010 og har været politisk reporter på både Information, Politiken og på Jyllands-Posten, hvor hun de seneste år også har været politisk redaktør og medlem af avisens nyhedsledelse.
”Jeg har igennem mine flere end 30 år i dansk journalistik aldrig set så komplet et talent. Hun er i den absolutte superliga som skrivende politisk redaktør, hun er eminent til ledelse, hun er en blændende kommunikatør, og hun er digitalt visionær. Det er derfor et stort privilegium at kunne byde hende velkommen i mediehusets ledelse”, siger Jacob Nybroe.
Jyllands-Posten er en landsdækkende avis, og den nye chefredaktør kommer derfor til at arbejde både på Jyllands-Postens redaktion på Rådhuspladsen i København og i Jyllands-Postens domicil i Mediebyen i Aarhus.
”Jyllands-Posten har de seneste år flyttet sig tættere på læserne, og det er vi slet ikke færdige med. Jeg har personligt en ambition om at komme mere rundt i hele landet. Vi har lige lavet en redaktion i Herning, og vi vil fremover gøre endnu mere for at tage ansvaret på os som det medie, der binder Danmark sammen med viden. Det er mere vigtigt end nogensinde,” siger Marchen Neel Gjertsen, der kaster sig over opgaverne med høje ambitioner.
”Jeg glæder mig til at komme i gang med det samme. Vi laver i mine øjne bedre journalistik end noget andet medie, men i en digital virkelighed, hvor der er rift om danskernes opmærksomhed, kræver det en konstant udvikling at nå ud til så mange som muligt. Jeg er enormt stolt over udnævnelsen, og jeg synes i øvrigt, det klæder Jyllands-Posten nu for første gang i avisens historie også at få en kvinde i chefredaktionen,” siger Marchen Neel Gjertsen.
Marchen Neel Gjertsen tiltræder stillingen 23. februar.
Chefredaktionen på Jyllands-Posten består herefter af Steen Rosenbak, FINANS, Marchen Neel Gjertsen, Jyllands-Posten og Jacob Nybroe, der er ansvarshavende chefredaktør.