Jyllands-Posten lancerer nyt professionelt netværkskoncept med fokus på Jylland

Jyllands-Posten lancerer til foråret JP Aurora − en helt ny afdeling i mediehuset, der skal facilitere og være med til at styrke udviklingen af samfund og erhvervsliv med særligt fokus på Jylland, Østjylland og hjembyen Aarhus.

Den første visionsgruppe har fået navnet "Aarhus 2040". Her skal professionelle deltagere, oftest entreprenører, arkitekter og ingeniører, investorer, beslutningstagere og andre fagfolk, diskutere den fysiske udvikling af landets næststørste by og det østjyske område. Laura Hay Uggla, tidligere rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune og i dag professionelt bestyrelsesmedlem, er leder af gruppen. JP
Aurora forventer, at det første møde ud af fem afholdes i april og maj i år. Derefter følger fire andre visionsgrupper, der skal arbejde med fremtidens turisme, civilsamfundet, detailhandel og den svære opgave at få startupvirksomheder til at vokse sig store og stærke.

»Jyllands-Posten er suverænt det stærkeste mediehus i Jylland, og vi er meget dedikerede til at være aktive i udviklingen af vores samfund og erhvervsliv. Ikke at vi skal styre den − det hverken kan eller skal vi − men vi tror på, at vi kan forlænge alle vores redaktionelle styrker til også at virke i netværk, ved konferencer og personlige møder og dermed fremme deling af viden og erfaring med alle dele af samfundet og erhvervslivet,« siger Jacob Nybroe, ansvarshavende chefredaktør.

»Når man beskæftiger sig med dansk politik og samfundsudvikling, hører man på alle niveauer, at der mangler forståelse på tværs. Erhvervslivet, der ikke synes, at politikerne forstår dets virkelighed. Uddannelsesinstitutioner, der kæmper for at matche arbejdsmarkedets fremtidsbehov. Eksperter, som har en viden, andre kunne lære så meget af. Eller civilsamfund og iværksættere, som sidder med gode idéer, der bør deles med flere. Hos JP Aurora vil vi bygge de broer på tværs af det hele, som der så åbenlyst er behov for,« siger Marchen Neel Gjertsen, der er politisk redaktør på JP og formand for JP Auroras advisory board. Navnene på resten af advisory boardet tæller en række prominente profiler fra det private erhvervsliv og offentlige myndigheder.

Deltagerne i grupperne kommer fra alle dele af erhvervslivet og myndigheder, for hvem de enkelte områder er relevante, og mødelederne er alle aktive, stærke profiler inden for hvert deres område.

»Vi har en stærk tro på, at netop Jyllands-Posten kan være en glimrende facilitator for, at mennesker med forskellige indgange til et givent område kan mødes og diskutere visioner og idéer. På alle møder vil der være oplæg fra stærke profiler fra ind- og udland, ligesom vores netværksledere sørger for, at deltagerne er godt klædt på med viden, data og forskning på områderne,« siger strategichef Michael Jensen, der også er chef for JP Aurora.