Mennesker bliver det klare omdrejningspunkt, når Jyllands-Postens fire nye, digitale abonnementsmedier i dag lanceres med redaktioner i Randers, Viborg, Vejle og Horsens.
Mennesker, der bor, arbejder og færdes i byerne, og mennesker, der former deres udvikling.
Under den samlede betegnelse JP Lokal går i første omgang JP Randers (www.jpranders.dk), JP Viborg (www.jpviborg.dk), JP Vejle (www.jpvejle.dk) og JP Horsens (www.jphorsens.dk) i luften med en daglig digital dækning af de emner, dagsordener og samtaler, der betyder noget for samfunds-, erhvervs- og kulturlivet i de pågældende byer med særlig fokus på byliv, byudvikling, erhverv/karriere, politik og inspiration til at bruge byen både privat og professionelt.
Ansvarshavende chefredaktør for JP Lokal Viggo Lepoutre Ravn har op til sommerferien rekrutteret 18 journalister til de fire medier og ser især frem til at komme betydeligt tættere på borgere og læsere:
”Det er afgørende for vores nye lokale medier, at vi forstår, hvad der optager dem, der læser os; hvad er det for ting, der påvirker vores hverdag, og hvad afgør, hvor vi fx sætter vores kryds for til et kommunalvalg. Vi vil levere lokaljournalistik af høj kvalitet. Skal vi det, skal vores dagsorden være læsernes dagsorden. Vi vil holde vågent øje med dem, der har magt og indflydelse på andres tilværelse. Men vi vil også meget gerne kunne inspirere og afspejle alle de muligheder, der er i byerne, og derigennem være med til at gøre dem endnu mere attraktive og til endnu bedre steder at bo. Det skal selvfølgelig ske i samspil med de mennesker, der lever og arbejder i byerne og præger dem hver dag,” siger Viggo Lepoutre Ravn.
De fire nye medier er selvstændige og vil - med en hidtil uset data-båret tilgang - i høj grad være drevet af, hvad mediets abonnenter interesserer sig for, mens den redaktionelle tilgang læner sig op ad Jyllands-Posten, hvor troværdighed og uafhængighed er fundamentale værdier.
”Med vores nye digitale medier tager vi læsernes perspektiv med udgangspunkt i vores viden om dem og prioriterer vores valg af indhold ud fra, hvad der egentlig optager folk og har konsekvenser for dem. Så kan det godt være, at politikere og kulturorganisationer har andre agendaer, men vi gør det til et dogme nu kun at skrive om det, der faktisk er relevant ifølge læserne,” siger Marchen Neel Gjertsen, chefredaktør på Jyllands-Posten med særlig fokus på digital udvikling.
Journalistikken fra de fire nye medier leveres i et let tilgængeligt format og appellerer til alle med interesse for den by, de bor i. Efter en introduktionsperiode, hvor det er muligt at abonnere på medierne for 1 kr., vil prisen pr. måned være 49 kr. eller 499 kr. for 12 måneder. JP Randers, JP Viborg, JP Vejle og JP Horsens kan også købes sammen med et abonnement på Jyllands-Posten, og indholdet fra de fire medier bliver i en periode tilgængeligt for eksisterende abonnenter i de aktuelle områder.
Etableringen af de fire nye lokale medier er både publicistisk og strategisk en hjørnesten for Jyllands-Posten:
”Jyllands-Postens landsdækkende og internationale ærinde bliver suppleret af intensiv dækning af fire store, jyske byer med til sammen over 200.000 indbyggere. For dem der bor der, samler vi viden om byen, landet og hele verden et sted - hver eneste dag. Ambitionen om at kunne samle en dagsorden op helt tæt på den enkelte for siden at løfte til et landsdækkende niveau giver, i mine øjne, de allerbedste forudsætninger for den demokratiske samtale, som er selve formålet med vores virke,” siger Jyllands-Postens ansvarshavende chefredaktør, Jacob Nybroe.
Jyllands-Posten fylder 150 år i oktober og har igennem årene etableret både Finans og Watch Medier. Mediebyen i Aarhus huser desuden Børneavisen og Jyllands-Postens Lokalaviser.