Fra årsskiftet samles de 12 ugeaviser, som JP/Politikens Hus driver i Østjylland, under nyt navn og ny ledelse i regi af Jyllands-Posten.
De 12 østjyske ugeaviser, som tidligere indgik i Politikens Lokalaviser, vil fremover blive udgivet under navnet Jyllands-Postens Lokalaviser og omfatter husstandsomdelte aviser overalt på Djursland og i Favrskov, Skanderborg og Aarhus Kommuner.
Udviklingen sker i forlængelse af, at JP/Politikens Hus har afhændet koncernens ugeaviser i Nordsjælland og i Sydsverige.
Udover de 12 østjyske ugeaviser overtager Jyllands-Posten også ca. 50 dygtige medarbejdere.
Ny administrerende direktør for Jyllands-Postens Lokalaviser bliver Jyllands-Postens erhvervsdirektør, 39-årige Rasmus Blegvad.
”Der er tydelige synergieffekter ved at samle både lokalt-, regionalt og nationalt annoncesalg. Også for kunderne, som skal gå færre steder hen for at få kommunikeret deres annoncebudskaber. De medarbejdere, vi nu får ombord, kan hver eneste millimeter af det østjyske område, så vi får et kompetenceløft i vores organisation”, siger Rasmus Blegvad.
Bestyrelsesformand for det nye selskab, Jyllands-Postens Lokalaviser, bliver Thomas Asmund-Hjorth, der 1. november tiltrådte som kommerciel direktør på Jyllands-Posten. Herudover består bestyrelsenaf CFO i JP/Politikens Hus, Henrik Schjerbeck, COO i JP/Politikens Hus, Dorthe Bjerregaard Knudsen og økonomichef for Jyllands-Posten, Kim Øvlisen.
”Vi er virkelig glade og stolte over at få denne mulighed. Som mediehus kommer vi kommercielt til at stå styrket i det østjyske – og vi er ser ganske store potentialer i denne udvidelse af vores forretning”, siger Thomas Asmund-Hjorth
Også redaktionelt giver sammenflytningen af Jyllands-Posten og ugeaviserne god, publicistisk mening, mener Jyllands-Postens ansvarshavende chefredaktør, Jacob Nybroe.
”Vi kommer til at have en fuldt integreret fødekæde, som favner det helt lokale, det regionale via JP Aarhus, og selvsagt det nationale og internationale indholdsstof. Det kan i den grad udvikle vores samlede relevans som mediehus. Jyllands-Posten bliver – med hele porteføljen – dygtigere til at lægge ørerne til jorden via lokaljournalistikken, så vi både hurtigere og bedre kan identificere dagsordener, der begynder lokalt og ender som sager af landsdækkende interesse”, siger Jacob Nybroe.
Ansvarshavende chefredaktør, Claus Wessel Krogh, fortsætter som chefredaktør for Jyllands-Postens Lokalaviser.