Jyllands-Posten åbner efter sommerferien en række nye lokalmedier, der skal levere digital abonnementsjournalistik i et nyt format. Målet er at lave moderne lokaljournalistik om alt det nære og det, der betyder noget i den pågældende by. Journalistik i et format, der er let tilgængeligt for en bredere målgruppe, og som kan være med til at forny journalistikkens rolle i lokaldemokratiet. Det skal ske ved at fokusere kræfterne i det, som beviseligt optager læserne ved nøje at følge deres interesser og behov.
Under samlebetegnelsen JP Lokal indledes den store satsning med i første omgang fire nye medier: JP Vejle, JP Viborg, JP Horsens og JP Randers. Alle stolte byer med et levende erhvervs-, samfunds- og kulturliv, som kalder på dygtige journalister, der kan være med til at binde byen sammen.
”Det er en oplagt opgave for Jyllands-Posten som Danmarks landsdækkende og internationale avis også at satse yderligere på lokaljournalistikken, så vi samlet set kan dække både det nære og det store. Din by, dit land, din verden – hos Jyllands-Posten har vi øje for det hele hver dag,” siger ansvarshavende chefredaktør Jacob Nybroe.
Jyllands-Posten fylder 150 år i år og har igennem årene opfundet både Finans og Watchmedier. Mediebyen i Aarhus huser også Jyllands-Postens Lokalaviser og i samarbejde med Politiken den lille øjesten Børneavisen. Nu kommer JP Lokal som endnu et medie ind i den stærke familie.
Medierne i Vejle, Viborg, Horsens og Randers bliver selvstændige, og der kan købes abonnement til dem for en lavere pris end fx Jyllands-Posten og andre aviser. Det skal gøre abonnementet attraktivt for flere, og samtidig skal indholdet målrettes alle dem, der foretrækker at få nyhederne på mobilen eller i nyhedsbrevet.
Ved hjælp af data og viden om læserne vil de nye lokalmedier sætte brugernes behov i centrum.
”Det her er et svar til dem, som gerne vil inspireres og vide, hvad der foregår i deres by, men som måske ikke vil betale for at få lokalavisen ind på dørmåtten hver dag, og som synes, at lokaljournalistik kan være lidt støvet. Vi sætter journalistikken fri og målretter den det behov, som abonnenterne har, hvad enten det så er en stor pizzaguide fra Randers eller den historie, der giver kommunaldirektøren en med krabasken, når de handicappede børn svigtes af systemet,” siger Marchen Neel Gjertsen, chefredaktør på JP med ansvar for den digitale omstilling.
De nye lokalmedier er selvstændige og får sin egen ansvarshavende chefredaktør, Viggo Lepoutre Ravn, der kommer fra rollen som administrerende redaktør på JP og har mange års erfaring med digital journalistik.
”Viggo Lepoutre Ravn brænder for den digitale udvikling af journalistikken og har den ild i øjnene, som det kommer til at kræve i de kommende år at skabe disse helt nye lokalmedier,” siger Marchen Neel Gjertsen.
I første fase af satsningen søges 20 nye journalister, som nu skal rekrutteres. (Se jobopslag her)
”Det er ikke hver dag, man får muligheden for at søsætte et helt nyt, seriøst abonnementsmedie, hvor fokuseret journalistik og dyb forståelse for læsernes behov blot er to af mange elementer, der skal fungere for at tiltrække og fastholde betalende læsere. Jeg glæder mig til at finde det stjernehold af medarbejdere, som vil være med til at bygge projektet op fra bunden,” siger Viggo Lepoutre Ravn.