Helsingborgs Dagblad og Sydvenskan. Foto: Jessica Gow, TT

JP/Politikens Hus sælger svenske lokalaviser til HD-Sydsvenskan og bliver medejer af Sydsveriges største medievirksomhed

18 år efter at JP/Politikens Hus gik ind på det svenske marked for lokalaviser og skabte lokalavisvirksomheden Lokaltidningen, sælger koncernen nu sine 28 svenske lokalaviser til HD-Sydsvenskan.

HD-Sydsvenskan, der blandt andet udgiver Sydsvenskan og Helsingborgs Dagblad, er den største medievirksomhed i Sydsverige og når dagligt 531.000 læsere på tværs af alle platforme. HD-Sydsvenskan ejes af Bonnier News og omsatte i 2018 for 965 mio. svenske kroner.

Samtidig med salget af Lokaltidningen bliver JP/Politikens Hus medejer af HD-Sydsvenskan med en ejerandel på 7,3 procent. Adm. direktør i JP/Politikens Hus, Stig Ørskov, bliver medlem af bestyrelsen for HD-Sydsvenskan.

”Det har været en stor glæde at bedrive lokaljournalistik i Sverige. Lokaltidningen når i dag over 500.000 læsere, og bidrager med lokale nyheder og informationer til en lang række svenske lokalsamfund. Men det er en lige så stor glæde, at Lokal-tidningen nu bliver en del af Sydsveriges største medievirksomhed som led i den naturlige konsolidering på det svenske mediemarked. Vi har den største respekt for såvel HD-Sydsvenskan som Bonnier, og vi ser frem til at blive medejer. Samtidig er der grund til at takke Lokaltidningens ledelse og medarbejdere for en kæmpe indsats i regi af JP/Politikens Hus”, siger Stig Ørskov.

Adm. direktør for Bonnier News og HD-Sydsvenskan, Anders Eriksson, ser frem til samarbejdet med JP/Politikens Hus.

”Det overordnede mål for Bonnier News er at være den førende nyhedsaktør i Sverige. Vi befinder os i en fase med stærk tilvækst og har allerede tidligere i år taget aktivt del i konsolideringen på det svenske marked for lokalaviser med overtagelsen af MittMedia. Overtagelsen af Lokaltidningen er et naturligt strategisk skridt for os og vil yderligere forstærke Bonnier News’ tilstedeværelse i det sydlige Sverige. Vi tror på, at lokaljournalistik af høj kvalitet formår at engagere læsere og skabe digitale læserindtægter, og vi ser frem til i samarbejde med JP/Politikens Hus at skabe forudsætningerne for fortsat frem-gang for HD-Sydsvenskan”, siger Anders Eriksson.

Det var Lokaltidningens nuværende adm. direktør, Jan Halling, der i 2001 stod for etableringen af JP/Politikens Hus’ svenske lokalavisaktiviteter. Og det er nu ham, der overdrager Lokaltidningen til HD-Sydsvenskan.

”Lokaltidningen har opbygget meget stærke lokale positioner, som er blevet yderligere styrket gennem vores investeringer i den seneste tid. Vi er ikke bare stærke på print, men på rekordtid har vi også fundet en solid position digitalt. Vi ser frem til at blive en del af Sydsveriges største mediehus, HD-Sydsvenskan og dermed til at fortsætte under et stærkt brand.”