JP/Politikens Hus overtager det London-baserede design- og arkitekturmedie Dezeen og sætter dermed yderligere handling bag mediehusets internationale vækstambitioner.
Dezeen er verdens mest populære og indflydelsesrige medie om design og arkitektur med mere end 3 millioner unikke brugere og 6,5 millioner følgere på sociale medier.
Mediet blev stiftet i 2006 af journalist Marcus Fairs som en simpel blog. Sammen med sin hustru og forretningspartner, Rupinder Bhogal, har Fairs siden udviklet Dezeen til et globalt mediebrand baseret på kvalitetsjournalistik i en indbydende indpakning. Det har givet Dezeen en lang række priser for innovativ og uafhængig journalistik.
”Dezeen er et af de stærkeste og mest spændende internationale mediebrands, når det gælder nichejournalistik. Det er en kæmpe ære at få lov til at arbejde videre med Marcus og Rupinder om den videre udvikling af Dezeen,” siger Anders Heering, direktør for JP/Politikens Erhvervsmedier.
Dezeen beskæftiger 28 medarbejdere i London og en række freelancere rundt omkring i verden. Ud over det annoncefinansierede redaktionelle produkt driver Dezeen en række tilstødende services, herunder Dezeen Jobs, Dezeen Awards, Dezeen Showroom og Dezeen Studio.
Trods den globale corona-pandemi er Dezeen kommet solidt ud af 2020 og har ambitiøse vækstplaner for de kommende år. Planer, der nu skal realiseres i samarbejde med JP/Politikens Hus. De to stiftere og resten af ledelsen fortsætter alle i Dezeen under det nye ejerskab.
”Jeg er stolt af, hvad Dezeen har opnået de seneste 15 år, og jeg er overbevist om, at JP/Politikens Hus er den bedst mulige partner for fremtiden. Vi ønsker, at Dezeen for evigt skal være en bastion for uafhængig journalistik, en mester inden for arkitektur og design og en drivkraft for det gode i verden. Dertil har vi fundet en soul mate i JP/Politikens Hus,” siger Marcus Fairs, der også i det nye setup får titel af CEO og chefredaktør.
England og USA udgør i dag de største markeder for Dezeen, hvis læsere dog kommer fra det meste af verden. Ikke mindst USA og Kina rummer interessante vækstmuligheder de kommende år.
Organisatorisk forankres Dezeen i JP/Politikens Erhvervsmedier, der desuden består af Watch Medier, Ritzau Finans, samt JP/Politikens ejerandele i Infomedia, Børsen og LassoX. Bestyrelsen i Dezeen kommer til at bestå af Anders Heering, særlig rådgiver Peter Normann og de to stiftere Marcus Fairs og Rupinder Bhogal.
Dezeen omsatte i 2020 for knap 30 mio. danske kroner og havde et overskud på 6 mio. kr. Parterne oplyser ikke købesummen.