JP/Politikens Hus overtager Budstikken

__
De 12 sydjyske ugeaviser, der udgives af Budstikken Gruppen, bliver fremover en del af JP/Politikens Hus. Ejeren af Budstikken Gruppen – Hans Løhndorf – har netop indgået aftale med JP/Politikens Hus om et salg af de populære ugeaviser, Lokal-Bladet Budstikken, med
virkning fra 1. juli.

Budstikken dækker fra grænsen i syd til Vejle i nord, fra Sønderborg i øst til Varde i vest. Med et samlet oplag på 357.000 ugentlige eksemplarer er Budstikken en af de største aktører på det danske ugeavismarked. JP/Politikens Hus får efter overtagelsen et samlet ugeavisoplag på over to mio. eksemplarer i Danmark og Sverige.

Efter overtagelsen vil Budstikken indgå i et tæt samarbejde med Jyllands-Posten. Og for Hans Løhndorf var netop relationen til Jyllands-Posten helt afgørende.

”Det har ikke været en let beslutning at skille sig af med en del af sit livsværk,” siger Budstikken Gruppens ejer, Hans Løhndorf, der tillige ejer trykkeriet Trykcentralen i Vojens, hvor aviserne fortsat skal produceres.

”Men jeg er nået til en alder, hvor jeg gerne vil have lidt mere fritid. For mig har det været afgørende, at Budstikken overdrages til en robust ejer, der vil fortsætte udgivelsen og udvikle med et stærkt lokalt fokus. Det er vigtigt for mig, at personalet efter ejerskiftet fortsat har en god arbejdsplads. Jeg har altid haft en god relation til Jyllands-Posten, og det var derfor naturligt, at det var i JP-familien, at jeg fandt de nye ejere,” siger han.

Efter salget vil Hans Løhndorf fortsat drive Trykcentralen i Vojens:

”Jeg koncentrerer mig om trykkeriet men står naturligvis til rådighed for Budstikken, hvor mit hjerte altid vil være med,” siger han.

Overtagelsen af Budstikken Gruppen sker i regi af Politikens Lokalaviser, som er et datterselskab i JP/ Politikens Hus. Med de 12 sydjyske ugeaviser runder Politikens Lokalaviser 80 titler i Danmark og Sverige. Dertil kommer de to digitale aviser, lokalavisen.dk og lokaltidningen.se, der hver måned har mere end 300.000 brugere.

”Vi er stolte over, at Hans Løhndorf har valgt os til at føre Budstikken videre,” siger administrerende direktør i Politikens Lokalaviser, Jan Halling.

”Vi får overdraget et velfungerende koncept og en intakt organisation. Vi vil lytte til markedet og læserne, før vi vurderer, hvad vi kan tilføre. Budstikken har klaret sig imponerende godt i hård konkurrence, og aviserne har dermed bevist både deres berettigelse og deres levedygtighed. Hvis jeg skal pege på et enkelt område, hvor jeg tror, vi kan bidrage til den fortsatte udvikling, bliver det på det digitale område,” siger Jan Halling.

Jyllands-Postens direktør Klaus Høeg-Hagensen tilføjer:

”Vi er meget glade for, at vi sammen med Politikens Lokalaviser kan udvide aktiviteterne på ugeavismarkedet i Jylland. Vi har i flere år haft et tæt samarbejde om at give læsere og annoncører i Østjylland de bedste produkter på tværs af alle vores mange fælles platforme. Med købet af Budstikken kan vi sammen styrke vores position yderligere i trekantområdet og Sønderjylland. Vi ser ugeaviser som en vigtig del af vores samlede ekspansionsmuligheder, og vi er glade for at kunne tilbyde nye og spændende kombinationsmuligheder for annoncørerne på det jyske marked,” siger Klaus Høeg-Hagensen.
__