Danmarks største digitale erhvervsmedie, Finans, der udgives af JP/Politikens Hus, lancerer i dag et nyt dagblad til og om dansk erhvervsliv. Det sker i form af en e-avis, som i klassisk avisformat, men uden brug af papir og trykpresse, udkommer alle hverdage til abonnenter på Finans og bliver tilgængelig i apps til alle gængse smartphones og tablet samt via webbrowser til desktopbrugere.
Ifølge chefredaktør Steen Rosenbak vil dagbladet Finans fokusere på aktuelle nyheder, features og nærværende journalistik om dansk og internationalt erhvervsliv.
”Det nye dagblad er en konsekvens af, at mange abonnenter har efterspurgt ud over websitet at se Finans’ digitale journalistik udfoldet i én samlet pakke hver dag. Vi er enige med dem i, at det format kan noget unikt i form af overblik og sortering af nyhedsdøgnet for travle mennesker, og e-avisen bliver en vigtig driver for næste fase af vore vækstambitioner” siger han.
E-avis udkommer fra begyndelsen fem dage om ugen som døgnets første danske dagblad allerede kl. 20.30 dagen inden den officielle udgivelsesdato. Selvom, der bliver tale om en gennemredigeret og prioriteret avis, som danskerne kender formatet, har Finans fravalgt trykning og husstandsomdeling:
”Vore abonnenter efterspørger ikke mere papir, men mere kvalitetsjournalistik, som kan gøre deres arbejdsliv nemmere – og de vil hellere modtage den i indbakken end i den fysiske postkasse på hjemadressen,” siger Steen Rosenbak.
Hos Finans’ ejer, JP/Politikens Hus, er der store forventninger til det nye erhvervsmedie:
”Finans har på relativt kort tid erobret en stærk position i markedet som lønsomt, digitalt vækstmedie. Med e-avisen tager vi fat på en yderligere manifestering af Finans som et uomgængeligt, dagligt medie for danske erhvervsfolk og en styrkelse af det brand, som vi har opbygget igennem de seneste tre år,” siger Esben Kolind Laustrup, direktør for JP/Politikens Erhvervsmedier.
Finans blev for knap fire år siden lanceret som den største investering i dansk erhvervsjournalistik i mere end et kvart århundrede. Siden er mediet vokset til flere end 100.000 daglige brugere med en overvægt af beslutningstagere i dansk erhvervsliv i læserkredsen.