Medarbejdere i JP/Politikens Hus får mulighed for tage fri med løn for at hjælpe udsatte børn.
Mange børn og unge vokser op med et spinkelt voksen- og familienetværk. Det kan skyldes skilsmisse, dødsfald eller svær sygdom i familien. Børn, der mangler fortrolige voksne og rollemodeller er sårbare. Ved at facilitere venskaber mellem voksne og børn medvirker Børns Voksenvenner til at give børnene mod på nye udfordringer, øget selvværd og gode forudsætninger for at udvikle sociale og faglige kompetencer.
Lige nu er over 400 børn på venteliste hos Børns Voksenvenner. For at bidrage til at reducere ventelisten har JP/Politikens Hus og Børns Voksenvenner igangsat et pilotprojekt, hvor medarbejdere i JP/Politikens Hus får mulighed for at tage fri med løn, så de som voksenven kan mødes med et barn 2-4 gange om måneden. I alt har 12 medarbejdere valgt at deltage i pilotprojektet.
”Det er et meget sympatisk pilotprojekt med Børns Voksenvenner, som vi er glade for at være en del af. Helt grundlæggende vil vi gerne medvirke til den måde at tænke på – en kreativ måde at se på behov og ressourcer på. Vi har oplevet en god modtagelse blandt vores medarbejdere – og er meget tilfredse med at kunne give vores medarbejdere mulighed for at få fri med løn for, at de kan gå ud og gøre en forskel i børnenes liv. Det går godt i spænd med vores værdier og det samfundsansvar, som vi tager,” siger Mia Riedel Lentz, koncernpersonalechef hos JP/Politikens Hus.
De medarbejdere hos JP/Politikens Hus, som har meldt sig, er nu ved at blive matchet med børn i deres lokalområde, som har behov for en voksenven.
Og hos Børns Voksenvenner er forhåbningerne store. For hos børnene er netop tiden det mest værdifulde.
”Vi har over 400 børn på venteliste i hele landet. Med samarbejder som dette, kan vi skabe mulighederne for, at ressourcestærke voksne får tid til at gøre den forskel, som vi ved mange gerne vil – men ikke har tid til. Vi ser stort potentiale for, at virksomheder over hele landet på samme vis kan blive en del af at skabe nye venskaber,” siger Poul V. Jensen, Landsformand for Børns Voksenvenner.
Hele strategien for B2B-projektet er udviklet af bureauet Helicon Valley, som ligeledes har fundet matchet med JP/Politikens Hus og Børns Voksenvenner.