JP/Politikens Hus etablerer nyt digitalt annoncenetværk

Under navnet Dansk Udgivernetværk etablerer JP/Politikens Hus nu et annoncenetværk, som fra starten af 2013 vil tilbyde at varetage danske mediers automatiserede salg (RTB) af digital annonceplads.

”Formålet med Dansk Udgivernetværk er at sætte gang i det danske marked for automatiseret køb og salg af digital annonceplads og samtidig sikre, at det kommer til at ske inden for nogle hensigtsmæssige rammer for såvel udgivere som annoncører”, siger koncerndirektør Stig Ørskov.

Dansk Udgivernetværk er i høj grad et strategisk projekt, som skal skabe rum for de danske udgivere i et marked, der lige nu domineres af store internationale aktører samt dyre mellemhandlere og teknologileverandører.

”Et netværk for de danske udgivere er forudsætningen for, at man for alvor kan begynde at udnytte sine værdifulde målgruppedata”, siger Stig Ørskov.

Han understreger samtidig, at det er netværkets mål at kunne tilbyde det mest attraktive omkostningsniveau i markedet, så udgiverne selv får den størst mulige andel af annoncekronerne.

Samtidig er det en selvstændig målsætning for netværket at etablere et nært samarbejde med mediebureauerne, som bliver naturlige medspillere i etableringen af en stærk og langsigtet ramme for det danske RTB marked.

Dansk Udgivernetværk får egne kontorer i JP/Politikens Hus og forventer at afvikle de første testkampagner i begyndelsen af det nye år.
Netværkets chef bliver Martin Jensen, der kommer fra en stilling som key account manager hos eBay Danmark, og før det på Jyllands-Posten. Han understreger, at det er afgørende, at netværket formår at skabe værdi for såvel udgivere som annoncører.

”Et RTB baseret annoncenetværk bestående af stærke danske udgiverbrands og med de bedste målgruppedata i markedet vil kunne tilbyde annoncørerne en endnu højere værdi af deres investerede markedsføringskroner. Der er allerede med stor succes etableret lignende typer samarbejde mellem udgivere i eksempelvis USA, Frankrig og Schweiz", siger Martin Jensen.