Gratiskrigen er slut

Som det første landsdækkende medie lancerer Jyllands-Posten nu et digitalt abonnementsunivers, JP Premium. Det er en model for betalingsjournalistik på nettet, der bygger på kvalitet, dybde og bredde. En krig er slut. En ny begynder. Læserne og journalistikken bliver vinderne.

For få år siden rasede en gratisaviskrig, og de danske mediehuse har i 15 år udkæmpet en gratiskrig om den digitale journalistik. I dag indleder Jyllands-Posten et nyt slag om journalistik i Danmark, og det handler om kvalitet.

»Vi ønsker et opgør med kvantiteten, der kendetegner den digitale journalistik i Danmark i dag. Mediehusenes fokus har været på “mere, hurtigere, kortere, gratis.” Det skal der stadig være plads til, men vores fokus bliver et andet. JP Premium er et digitalt abonnementsunivers, hvor vi udbygger kvalitetsjournalistikken, der kendetegner avisen. Vore læsere vil opleve, at de får kvalitet i form af nyheder, dybde, bredde og perspektiv hele døgnet og på de platforme, hvor de ønsker det. Jyllands-Posten bliver allestedsnærværende,« siger ansvarshavende chefredaktør Jørn Mikkelsen.

Med JP Premium ønsker Jyllands-Posten at forandre journalistikken i Danmark. Det sker ud fra en overbevisning om, at de medier, som vil have relevans fremover, bliver de medier, som evner at levere kvalitetsjournalistisk i moderne formater; på alle de platforme, som danskerne ønsker. At være digital vil således ikke længere være ensbetydende med at forære journalistikken væk. Ligesom netjournalistik
ikke længere kan nøjes med at være korte nyheder og hurtige overskrifter.

»JP Premium er det bedste af Jyllands-Postens kernejournalistik, tilsat digitale virkemidler og en ny døgnrytme. Vi ønsker at tage læserne med ud på en digital kvalitetsrejse, der lige er begyndt. Vore konkurrenter er på vej med deres bud på betalingsjournalistik på nettet. Det bliver en kamp – og det glæder mig. For denne gang bliver det en kamp på kvalitetsjournalistik. Til gavn for læserne, journalistikken og
for mediebranchen,« mener Jørn Mikkelsen.

Om JP Premium
JP Premium er et abonnementsunivers med et enkelt login på jyllands-posten.dk, hvor der skabes plads til store fortællinger, interviews, analyser, perspektivering og eksklusive reportager. Omdrejningspunktet er konceptet JP Deadlines, som giver målrettet kvalitetsindhold til vore abonnenter morgen, middag og aften. Om morgenen får de overblik over de væsentligste historier for at starte dagen velinformeret. Kl. 12 briefes der om udviklingen på de vigtigste historier, og samtidig leveres der intellektuelle pusterum i form af kommentarer og satire. Fra kl. 19 sikrer vi en aftenflade, hvor vore læsere kan læne sig tilbage i sofaen og læse både friske analyser og journalistik i lange formater i form af baggrundsartikler, interviews og reportager.

Historierne ”beriges” af eksempelvis tv-dokumentarer, temasider, billedserier, interaktive kort, grafikker og andet ekstra indhold, som kun er tilgængeligt online. JP Premium er et personligt univers med mulighed for at gemme og administrere det digitale indhold i eget personlige arkiv. JP Premium kan tilgås på smartphones, computere og tablets. Det er gratis for Jyllands-Postens abonnenter og koster 99 kr. om måneden for alle andre. Jyllands-Posten.dk vil fortsat have et gratisunivers, hvor der løbende opdateres med de vigtigste aktuelle historier i Danmark og resten af verden.