Ekstra Bladet dropper Google Analytics

Ekstra Bladet fortsætter sin investering i 1. parts-data og lancerer egenudviklet erstatning for Google Analytics til gavn for både brugere og annoncører.

Longboat er navnet på det nye web analytics-system, og det er seneste skud på stammen i Ekstra Bladets 1. parts-datastrategi:

  • I efteråret 2019 gik dataplatformen Relevance i luften, så annoncører kunne aktivere deres kampagner med 1. parts-data.
  • I efteråret 2020 lanceredes forskningsprojektet Platform Intelligence in News (PIN), der i samarbejde med forskere fra DTU, KU og CBS skal udvikle ansvarlige AI- og Machine Learning-systemer, der skaber en langt mere relevant og personaliseret nyhedsoplevelse baseret på 1. parts-data.
  • Med lanceringen af Longboat har Ekstra Bladet nu også taget fuldt ejerskab over indsamlingen af data og er dermed uafhængige af 3. partsteknologier i hele dataværdikæden.

"Det er ingen hemmelighed, at data er et helt centralt element i realiseringen af vores strategi for de kommende år. Det er derfor vigtigt for os, at vi har kontrol med og ejerskab over vores data i hele værdikæden fra indsamling over bearbejdning til aktivering. Relevance sikrer os ejerskab over aktiveringen. Med PIN-projektet investerer vi kraftigt i bearbejdningen, og med Longboat tager vi nu også ejerskab over selve indsamlingen. Det giver os nogle helt unikke muligheder i den medievirkelighed, som Ekstra Bladet bevæger sig ind i", udtaler Kasper Worm-Petersen, Strategichef på Ekstra Bladet.

"Hver dag indsamler Ekstra Bladet op mod 137 millioner data-events, og dette tal vil kun stige i takt med, at flere og flere danskere søger mod ekstrabladet.dk. Der var derfor behov for en løsning, der både er hurtig og solid, hvilket netop var egenskaberne for vikingernes langskibe – og deraf opstod navnet Longboat", fortæller Lars Gundersen, der er Chef for Data & Indsigt på Ekstra Bladet, og uddyber:

"Vi er dybt afhængige af data i real-tid til at understøtte vores ambitioner inden for segmentering og personalisering. Her har Google Analytics desværre aldrig kunnet opfylde vores behov, og vi har derfor anvendt egenudviklede systemer til formålet. Med søsætningen af Longboat tager vi nu fuld kontrol over hele datastrømmen, så vi langt bedre kan aktivere data f.eks. via Relevance, og det giver os samtidig mulighed for hurtigt at ændre kurs, hvis der opstår nye behov".

Også annonceområdet nyder godt af, at sidste led i dataværdikæden nu er på egne hænder.

"Umiddelbart kunne man mene, at lancering af nyt web analytics-system og teknisk indsamling af data ikke spiller den store rolle for Ekstra Bladets annoncører, men det er det modsatte der er tilfældet. Med Longboat har vi nu 100 pct. kontrol over indsamlingen af data, hvilket er fundamentet for at kunne tilbyde målretning af annoncekampagner med stor præcision og høj kvalitet via Relevance. Samtidig signalerer det uafhængighed af dominerende aktører på markedet, hvilket giver meget større fleksibilitet, når det kommer til at udvikle løsninger og produkter tilpasset den enkelte annoncør", fortæller Thomas Lue Lytzen, Head of Product Development & Insights.

Med lanceringen af Longboat vil brugeroplevelse og produktudvikling komme op i et endnu højere gear, udtaler Kasper Worm-Petersen:

"Vi vil levere det bedste produkt og den bedste brugeroplevelse til vores brugere og annoncører. Det kræver i dag det rette datafundament, så derfor har vi de sidste par år investeret fokuseret i opbyggelsen af netop det. Longboat var den sidste væsentlige brik, der manglede, og vi glæder os til nu at kunne lancere den lange række af nye produkter og brugeroplevelsesløft, vi har arbejdet på".


Yderligere information
Kasper Worm-Petersen, Strategichef, Ekstra Bladet, 5150 5472, kwp@eb.dk.
Lars Gundersen, Chef for Data & Indsigt, Ekstra Bladet, 3132 3202, lars.gundersen@eb.dk.
Thomas Lue Lytzen, Head of Product Developement & Insights, Annoncesalg og tech, JP/Politikens Hus, 2086 9394, tll@jppol.dk.