Bonnier og JP/Politikens Hus indgår aftale om fælles ejerskab af Børsen

Bonnier og JP/Politikens Hus indgår aftale om sameje af Børsen

Den svenske mediekoncern Bonnier og JP/Politikens Hus har indgået aftale om, at JP/Politikens Hus overtager 49,9 procent af aktierne i Dagbladet Børsen. Der er tale om en ikke-kontrollerende aktiepost, og Bonnier fortsætter dermed som kontrollerende majoritetsaktionær i Dagbladet Børsen.

Aftalen er indgået i forlængelse af, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen efter langvarig behandling vurderer, at JP/Politikens Hus har en så stærk markedsposition på det danske dagbladsmarked, at en fusion mellem JP/Politikens Hus og Børsen ikke kan tillades. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vurderer, at hverken Facebook eller Google er konkurrenter til danske dagblade på annoncemarkedet, og at der i øvrigt kan afgrænses et marked, der udelukkende omfatter landsdækkende danske betalte dagblade på print.

Adm. direktør i JP/Politikens Hus, Stig Ørskov glæder sig over, at JP/Politikens Hus nu bliver medejer af Dagbladet Børsen.

”Børsen er en af Danmarks stærkeste og mest veldrevne journalistiske virksomheder. Med dygtig ledelse og kompetente medarbejdere har Børsen de seneste år vist en imponerende udvikling. Vi havde gerne overtaget Børsen fuldt ud, men glæder os over, at vi nu bliver medejer sammen med Bonnier,” siger Stig Ørskov.

Han betegner det som ubegribeligt, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke anser Google og Facebook for at være konkurrenter til danske dagblade.

”Google og Facebook har på et årti erobret en tredjedel af det danske annoncemarked. De to virksomheder står i dag for en meget stor – og voksende – del af det danske medieforbrug. Til sammenligning ville markedsandelen for JP/Politikens Hus være gået fra 5 til 6 procent med en overtagelse af Børsen. Det er stærkt bekymrende, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen forhindrer danske medievirksomheder i at modgå den hårde udenlandske konkurrence. Og det på trods af, at de danske mediebureauer – dem der hver dag er i markedet for at købe annoncer for deres kunder – samstemmende har vurderet, at en fusion mellem JP/Politikens Hus og Børsen ikke vil påvirke konkurrencen på det danske annoncemarked negativt,” siger Stig Ørskov.

Bonniers adm. direktør Tomas Franzén:

”Vi havde forventet, at den danske Konkurrence- og Forbrugerstyrelse ville have godkendt den oprindelige aftale. Når det er sagt, glæder vi os over at få JP/Politikens Hus som medejer, og vi ser frem til at fortsætte Børsens stærke udvikling,” siger Tomas Franzén.

JP/Politikens Hus betaler 400 mio. DKK for aktieposten, hvilket svarer til den samme prissætning for Børsen som i den oprindelige aftale. Samejeaftalen får ingen indflydelse på Børsens drift eller organisation, og Anders Krab-Johansen fortsætter som adm. direktør og ansvarshavende chefredaktør.