Afløseren til tredjepartscookies: Adform og Ekstra Bladet lancerer banebrydende løsning, der løser markedets cookieproblemer

Udfasningen af tredjepartscookies har længe været undervejs og berørt annonceringsmulighederne for Safari-brugere samt gjort annoncemarkedet usikkert på de ændrede rammevilkår. Men et farvel til tredjepartscookies behøver ikke længere være en dårlig ting. Det mener danske Adform, som netop nu er klar med en løsning i samarbejde med Ekstra Bladet.

Når Google i 2022 som den sidste store aktør dropper tredjepartscookies, fjernes en vigtig teknisk ingrediens i, hvordan målretning og måling af kommunikationen foregår på nettet i dag. Google følger dermed med Apple og Mozilla, der i lang tid har blokeret tredjepartscookies i deres browsere.

Nu har den danske adtech-virksomhed Adform, der leverer en softwareplatform til digitale annoncekampagner, lanceret en revolutionerende løsning, der muliggør medieindkøb baseret på førstepartsdata og id’er, som ikke kræver login fra brugerne for, at annoncører kan målrette deres kampagner. En løsning der samtidig er første reelle modsvar til, hvordan marketing kan se ud efter tredjepartscookiens endelige farvel, og samtidig et alternativ til de loginbaserede mediegiganter som Google og Facebook, der også fortsat kan indsamle data på deres brugere.

Efter man overgik til programmatic og databaserede medieindkøb kom der mere fokus på tredjepartsdata og mindre på samspil imellem brand og medie, og dermed også mindre samspil på mediernes førstepartsdata og indsigt i denne. Det kommer til at ændre sig nu, hvor online annoncering generelt vil gå fra at være en 3rd party til en 1st party verden” siger Jakob Bak, co-founder i Adform, og fortsætter:

Jeg tror, at denne nyhed er en kærkommen udvikling for branchen, da annoncørerne kan opbygge erfaring og infrastruktur til at operere uden tredjepartscookies og får genetableret muligheden for at kunne målrette, frekvensstyre og måle på Safari og Mozilla-annoncering, der vil drive brugen af den nye løsning. Safari og Mozilla udgør op mod halvdelen af alle besøgende og dermed kan dette være en decideret gamechanger.

Claes Braagaard, Nordisk Chief Investment Officer hos mediebureauet Omnicom Media Group, støtter op om konceptet:

Vi har glædet os meget til at komme i gang med at afprøve Adform og Ekstra Bladets nye tilgang. Der er kraftigt behov for nye, fremadskuende løsninger, og vi har naturligvis stor fokus på at teste de forskellige muligheder, som tilbyder sig. Denne specifikke løsning har vi længe skubbet på for at få til at ske, da vi tror på potentialet for, at det kan skabe effekt for vores kunder på både den korte og lange bane.”

Et bedre internet og bedre data
Det nye koncept fra Adform sker i samarbejde med Ekstra Bladet, der som det første medie har implementeret løsningen. Her har brugen af førsteparts data, som via Ekstra Bladets eget id gøres tilgængelig for indkøb via Adform – til brug for målretning af kampagner på ekstrabladet.dk – ikke alene vist sig som en reel erstatning for den totale udfasning af tredjepartscookies, men har også en række afledte fordele. Den data, der primært benyttes til målretning og måling, er i dag meget begrænset af, at levetiden på tredjepartscookies gennemsnitlig er en 1-2 uger, hvorimod Ekstra Bladets førsteparts data har en meget længere levetid, hvilket gør den mere præcis og nuanceret, da den kan forfines over en længere periode.

Hos Ekstra Bladet er vi meget optaget af at udvise ansvarlighed over for vores brugere, når det kommer til brug af data, samtidig med at vi ønsker at give vores annoncører de bedste muligheder for at få størst muligt udbytte af deres annoncekroner. Derfor lancerede vi sidste år vores egenudviklede dataplatform Relevance, der giver annoncører mulighed for at målrette annoncering med førstepartsdata, som vi kun indsamler efter samtykke fra brugerne,” siger Signe Skarequist, director of digital sales & tech, hos Ekstra Bladet, og fortsætter:

I partnerskabet med Adform tilgængeliggør vi nu disse Relevance-målgrupper i Adforms indkøbsplatform, hvormed man nemt kan foretage et automatiseret indkøb baseret på førstepartsdata, uden at brugernes data deles med andre på annoncemarkedet. Samtidig bliver det igen muligt at frekvensstyre kampagner i Safari-browsere. Det er banebrydende og vi er utrolig glade for, at Adform har været fremsynede og dermed firstmovers på det område.”

Om Adform
Adform er den eneste globale, uafhængige og fuldt ud integrerede reklameplatform bygget til moderne marketing. Selskabets unikke entreprise-teknologi – Adform FLOW – kommer med en unik brugeroplevelse og en skalerbar, modulopbygget åben arkitektur, som gør det muligt at håndtere hele kampagnens livscyklus. Platformen giver kunder forbedret kontrol og transparens på tværs af reklameaktiviteter, inkl. ejerskab af alle data fra deres kampagner. Adform har siden 2002 udviklet teknologier til at forstærke human/machine og augmented intelligence for derved at styrke forretningsresultaterne for sine kunder i hele verden.

For mere information, besøg venligst: www.adform.com

Ekstra Bladet er Danmarks stærkeste digitale nyhedsmedie
Hver dag er vi i kontakt med tæt på en million brugere, der følger breaking news i Danmark og verden. De læser og ser video om politik, underholdning og sport og besøger ekstrabladet.dk tæt på 100 mio. gange om måneden, hvor de ser 500 mio. sider og mere end 20 mio. videoer. Kommercielt sætter Ekstra Bladet standarden med dataplatformen Relevance, analyticsplatformen Longboat og Platform Intelligence in News, der udvikler ansvarlig AI- og machine-learning til fremtidens nyhedsmedie.