Med afsæt i billedmateriale fra Politikens fotoarkiv går Kolding på opdagelse i mediehusets historieskrivning og virkelighedsopfattelse med udgangspunkt i en serie collager sammensat af fotografier, som han har revet, skåret, klippet og limet sammen igen, så de danner helt nye billeder, helt nye fortællinger, der både opløser og spejler historien.
”Jeg ville gerne lade udstillingen tage sit udgangspunkt i den konkrete kontekst, og det var derfor en gave for mig, at kunne arbejde med et så stort og på mange måder enestående arkiv, som Politikens eget fotoarkiv. Jeg er i mit arbejde generelt interesseret i hvilke historier der findes i et samfund, i spørgsmål om inklusion og eksklusion, og altså om magt, og det er arkivet her jo på mange måder helt bogstaveligt talt billeder på.” – siger Jakob Kolding
Titlen Cuts henviser både til en handling og en form, nemlig ’klip’ og ’udklip’. Titlerne på de enkelte værker i udstillingen spiller ligeledes en stor rolle. Hver titel refererer til navnet på de foldere i arkivet, hvor de forskellige billeder, der er brugt i collagen, er hentet. Man kan på den måde gå til de enkelte collager som man ser dem og man kan via titlerne åbne dem yderligere op, hvis man ønsker det.
Jakob Kolding er født 1971 i Albertslund. Han er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi 1995-2000 og bor og arbejder i Berlin. Kolding har udstillet på en lang række internationale kunstinstitutioner og har i Danmark blandt andet deltaget i udstillinger på Statens Museum for Kunst, ARoS og Arken.
Cuts af Jakob Kolding kan opleves i Politikens Forhal i perioden 10. november 2022 – 21. Udstillingen er blevet til med støtte fra Statens Kunstfond. Tak til Polfoto for udlån af materiale.